18. desember 2012

Spill det aldri ble noe av

For alle spill jeg blir "ferdig" med, er det mange ideer og forsøk som aldri blir ferdig.
Her er noen få av de spillene som jeg av en eller annen grunn ikke har fortsatt på, ennå... Det er kanskje noen av disse som kan dukke opp som ferdige spill en gang i fremtiden, men akkurat nå er det andre spill jeg holder på med.


Airship begynte med at jeg lurte på om jeg kunne lage ett 2D spill i 1920x1080 oppløsning som faktisk kunne se ok ut. Selve handlingen var tenkt som ett "luftskip" smugle spill, hvor man kjører varer mellom forskjellige lufthavner. Jeg var sterkt inspirert av Dogfight, og tenkte kanskje jeg kunne lage ett spill som var som det, med luftskip, og samtidig ha litt steampunk preg over det hele. Uten å dra det for langt. Men jeg ble distrahert av C#. Denne er den mest spillbare selv om den kanskje har lengst igjen av dem alle.

Rød-hette var kanskje det første RPG spillet, og ett av de første spillene jeg forsøkte meg på. Handlingen var da ment å være en lineær sti. Gå ifra mor, til bestemor med kurven. Hvor ulven og andre uhlumskheter venter på veien. Slik som historien om rød-hette og den forbaska ulven. Og at man da gikk opp i nivå ved å utføre denne "turen" flere ganger. Spillet hadde både kart, statistikk og en slags logg. Ingenting fungerer som det skal selvfølgelig, men jeg lærte da mye av å lage denne. Kan "spilles" gjennom, men mangler en del vesentlige ting. Laget i java og bruker swing til det meste.

Bergenspillet, jeg begynte på en oppdatert variant av dette spillet, men fant vel fort ut at jeg ikke helt viste hvor jeg ville ta det. Jeg tenkte først at spillet ville gjøre seg bedre i fullskjerm, og med litt mer "artistisk" preg, men etter en stund så jeg at det enkle er like godt. Og før jeg viste ord av det holdt jeg på med ett annet spill. Om jeg gjør noe mer, er det større sjanse for at jeg lager ett spill ut av den som allerede er på bloggen. Denne er ikke veldig "spillbar" men tenkte kanskje det kan være artig å se hvor jeg hadde tenkt å ta BergenTrader en gang.

Victorian RPG var ett forsøk på å lage ett "top down shooter", slik som en del flash spill. Var vel inspirert av ett zombie spill på nett når jeg begynte på dette. Jeg hadde ikke programmert så mye når jeg begynte, og det som gjorde at jeg sluttet var vel at jeg ikke fant ut hvordan jeg skulle gjøre skytingen. Koden på denne er så spagetti at den blir neppe ferdig noen gang. Synes fremdeles denne settingen er ganske spennende så det blir nok flere spill med dette temaet i fremtiden.


Her kan du laste ned en zip fil som inneholder alle disse "spillene". Husk nå bare at dette er ment som en inspirasjon sak og ikke er "spillbart". Alle spillene er laget i java. Om noen ønsker kilde kodene på noe av dette er det bare å si ifra.